Ett magasin från Mekonomen

Ta det kallt, så fixar du kylan

Att ha en fungerande AC i bilen är guld värt, inte minst under de varmaste sommarmånaderna. Men nu – när det behövs som mest – är det många som upptäcker att deras system behöver repareras. Mekonomens bilexpert Magnus Blommé förklarar hur du får hjälp.

Vad brukar problemet vara när en luftkonditionering slutar att kyla?

– Det brukar handla om ett läckage så att det blir för lite gas i systemet. Ofta beror det på att en O-ring har torkat eller på att man har fått ett stenskott i kondensorn.



Brukar man kunna laga en AC?

– Ja, de flesta delar i ett AC-system går att byta ut.  Man får byta ut det som är trasigt.

 

Hur kan man egentligen ta reda på vad det är som är fel?

– Man gör en läckagesökning. Man kan till exempel blanda ett spårmedel som är fluorescerande AC-gasen och sen titta med UV-ljus för att se var det läcker. Ibland går det även att läsa ut eventuella felkoder i elektroniken som styr klimatanläggningen.

 

Inte sällan står det i bilannonser att säljaren ”fyllt på AC:n”. Räcker det någonsin med att bara fylla på gasen?

– Det kan ge kortvarig effekt, men man bör inte bara fylla på gas utan att först täta läckan. Den gas som läcker ut har en viss miljöpåverkan.

 

Kan man på något sätt vårda sitt AC-system så att det håller längre?

– Egentligen inte, det är svårt att skydda. Tids nog börjar alla system att läcka. Kanske kan det hjälpa lite om man parkerar torrt och om man tar en motortvätt lite då och då så att det inte ligger gammal smuts någonstans.

 

Det sägs att man ska använda sin AC hela tiden för att den inte ska skadas eller börja läcka. Är det en myt?

– Nej, det är ingen myt. Om systemet inte används står kylmediet stilla och det kan bildas kondens. Det kan leda till läckage eller att kompressorn skadas, säger Magnus Blommé.

Behöver du fixa i ordning bilen inför semestern? På Mekonomen.se kan du boka tid för service eller reparation, eller handla prylarna du behöver – med fri frakt! Välkommen in!
BOKA TID TILL WEBBSHOPEN