Ett magasin från Mekonomen

Ta det kallt, så fixar du kylan

Att ha en fungerande AC i bilen är guld värd, inte minst under de varmaste sommarmånaderna.
Men nu – när det behövs som mest – är det många som upptäcker att deras system behöver repareras.
AC-teknikern Stefan Arekrans, Mekonomen Yehlove på Gärdet i Stockholm, förklarar hur du får hjälp.

 

Vad brukar egentligen vara felet när en luftkonditionering slutar att kyla?

– Det brukar handla om ett läckage så att det blir för lite gas i systemet. Ofta beror det på att en O-ring har torkat eller på att man har fått ett stenskott i kondensorn.

 

Brukar man kunna laga en AC?

– Nej, det är inte så många delar man kan laga i ett AC-system. Man får byta ut det som är trasigt.

 

Hur kan man egentligen ta reda på vad det är som är fel?

– Man gör en läckagesökning. Man kan till exempel blanda en spårolja som innehåller ett fluorescerande medel med AC-gasen och sen titta med UV-ljus för att se var det läcker.

 

Inte sällan står det i bilannonser att säljaren ”fyllt på AC:n”. Räcker det någonsin med att bara fylla på gasen?

– Nej, man får inte bara fylla på gas utan att först täta läckan. Den gas som läcker ut har en viss miljöpåverkan.

 

Kan man på något sätt vårda sitt AC-system så att det håller längre?

– Egentligen inte, det är svårt att skydda. Tids nog börjar alla system att läcka. Kanske kan det hjälpa lite om man parkerar torrt och om man tar en motortvätt lite då och då så att det inte ligger gammal smuts någonstans.

 

Det brukar sägas att man ska använda sin AC hela tiden för att den inte ska skadas eller börja läcka. Är det en myt?

– Nej, det är ingen myt. Om systemet inte används står kylmediet stilla och det kan bildas kondens. Det kan leda till läckage eller att kompressorn skadas, säger Stefan Arekrans.