Ett magasin från Mekonomen

Hitta rätt begagnad bil – kanske någon av dessa passar dig?

Många väljer begagnat när de ska köpa bil – förra året såldes närmare 800 000 stycken i Sverige.
Men vilken modell ska man välja när det är dags?
Här är några tips på bilar som kanske kan vara rätt för dig.

Citroën C5

Bra komfort kostar ofta mycket pengar – men inte alltid. Franska Citroën har alltid haft komfort i fokus när de har utvecklat sina bilmodeller och deras modell C5 är ett bra exempel på att de flesta kan ha råd att resa bekvämt.

Prisexempel: Citroën C5 1.6 HDI Tourer, modellår 2013, 7 400 mil, 99 000 kronor.

 

Saab 9-5

Biltillverkaren Saab må ha gått i graven – men det finns fortfarande fina bilar kvar. Den stora modellen 9-5 har länge varit en populär modell i Sverige, speciellt som kombi. Det finns fortfarande fräscha exemplar med vettiga mil på mätaren. Och de är inte speciellt dyra.

Prisexempel: Saab 9-5 2,3t BioPower Griffin, modellår 2010, 12 500 mil, 80 000 kronor.

 

Seat Alhambra

När det gäller stora sjusitsiga familjebilar är det många som direkt tänker på Volkswagen Sharan, men kanske är det smart att också titta på Seat Alhambra. Under skalet är det nämligen samma bil – men ofta till lite lägre pris.

Prisexempel: Seat Alhambra TSI 150, modellår 2014, 10 000 mil, 150 000 kronor.

 

Toyota RAV4

Toyotas smidiga SUV RAV4 är en praktisk modell som klarar sig lika bra i stan som på landet. Bilarna har ett rykte om sig att vara nästan outslitliga, vilket har gjort modellen populär på begagnatmarknaden.

Prisexempel: Toyota RAV4 2.0 AWD, modellår 2012, 4 500 mil, 140 000 kronor.

 

Volvo XC70

Volvo XC70 har länge varit en av de mest populära modellerna på den svenska begagnatmarknaden, något som har gjort dem relativt dyra. Nu finns det dock många prisvärda exemplar till salu, kanske är ett par av förklaringarna den pågående dieseldebatten och lanseringen ersättaren Volvo V90 Cross Country.

Prisexempel: Volvo XC70 D5 AWD, modellår 2011, 10 500 mil, 150 000 kronor.

 

Mercedes E-Klass

Komfort och generösa utrymmen – det är Mercedes E-klass. Bilarna är dyra nya, men som begagnade finns de ofta till vettiga priser. Väljer man kombiversionen får man ett stort bagageutrymme.

Prisexempel: Mercedes-Benz E 220 CDI, modellår 2011, 11 500 mil, 150 000 kronor.

 

Skoda Octavia

Den senaste generationen av Skoda Octavia Combi kom som modellår 2014 – och det här kan bli ett riktigt bra familjebilsköp. Trots att bilen har rätt smidiga proportioner är detta en förvånansvärt rymlig vagn med ett ordentligt lastutrymme.

Prisexempel: Skoda Octavia 1,6 Tdi 105 Combi, modellår 2015, 10 000 mil, 100 000 kronor.

 

Volvo V60

V60 är bilen för dig som tycker att V70 är för stor och klumpig. V60 är rolig att köra, behaglig att resa i och har fått toppbetyg i olika krocktester. Bagageutrymmet är okej, men inget för storlastaren.

Prisexempel: Volvo V60 DRIVe, modellår 2012, 10 000 mil, 95 000 kronor.

 

Volkswagen Golf

VW Golf har varit en superstjärna i bilvärlden sedan den första generationen lanserades 1974. Modellen är fortfarande ett pålitligt och praktiskt alternativ för många som inte vill ha en för stor bil eller som letar efter en andrabil.

Prisexempel: Volkswagen Golf 1.2 TSI 105, modellår 2014, 9 000 mil, 95 000 kronor.

 

Mazda CX-5

CX-5 är en smidig SUV/crossover från den japanska tillverkaren Mazda. Modellen är trevlig att köra och många tycker att den är skön att resa i. CX-5 är inte någon terrängbil, men klarar både tuffa skogsvägar och svenskt vinterväder.

Prisexempel: Mazda Cx-5 2.0 165 hk, modellår 2012, 7 500 mil, 150 000 kronor.

 

 

 

Tänk på det här innan du köper en begagnad bil
– 31 tips från bilexperten Magnus Blommé!

 

Inledande koll av bilen

Titta efter bilens registreringsnummer på annonsbilderna. Om du inte ser det och det inte finns med i annonstexten, kan det vara så att säljaren vill försvåra dina möjligheter att kolla upp bilen. Be i så fall säljaren omgående om registreringsnumret.
Fråga säljaren följande:
– Varför ska du sälja bilen? Kan ge indikationer om hur nöjd säljaren är med sin bil.
– Hur länge har du ägt den? Har säljaren ägt bilen under en lång tid så har hen lång erfarenhet av bilen och dess historik.
– Vad känner du till om bilens historik, skador och liknande?
– Hur är skicket på däcken? Finns det både sommar- och vinterdäck?
– När servades bilen senast och var?
– Finns det en servicebok och ett besiktningsdokument som stödjer mätarställningen?
– Har bilen kamrem och vet du i så fall när den byttes? Ska den bytas inom kort, ring en verkstad om en offert. Då vet du vad du har att vänta dig.
– När ska bilskatten betalas? Det är skönt om den just har blivit betald.

Få information om vem som äger bilen genom att sms:a registreringsnumret till 72503.

Ladda ner appen ”Bilregistret”. Där kan du bland annat få veta:
– Om bilen är köpt på kredit. Den måste lösas av säljaren först.
– När bilen är besiktad.
– Hur hög bilskatten är.
– Om bilen är privatimporterad. Det ska ge lägre pris eftersom det då finns en risk att mätaren är manipulerad.
– Släpvagnsvikter.
– Antal ägare.

Använd betaltjänsten carfax.se som kan ge dig upplysningar om bilen varit skadad eller stulen, samt andra bra uppgifter om ägaren. Välinvesterade pengar innan köp.

Idag följer obetalade skulder på fordonsskatt, parkeringsböter samt trängselskatt med bilen och du måste själv kontrollera om bilen har några sådana skulder. Enda sättet att kontrollera detta är att ringa Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771–14 15 16. Kan bli dyrt att låta bli, så kom ihåg att göra det!

 

Fortsatt kontroll av bilen

Det är bäst är om bilen inte just varit körd när du tittar på den. Bilar kan ha missljud och egenheter när de kallstartas, men som inte hörs när motorn är varm.

Titta på avgaserna. Helst ska du inte se någon rök, men lätt ånga en kall dag är normalt. Blå rök vid start skvallrar om problem med motorn.

Testa bilens alla funktioner: lås, stolsvärme, elhissar, fläktens alla hastigheter samt kyla/värme, taklucka, farthållare och liknande. Inget av detta kontrolleras vid besiktning av en bil så det är upp till dig som köpare. Testa även vindrutetorkare och spolning fram och bak. Ja, testa allt!

Inspektera karossen. Nyansskillnader och skiftningar i lacken mellan två paneler indikerar att bilen varit omlackerad efter någon skada. Titta också efter bucklor och rost, samt efter läckage och skador under bilen.

Undersök vindrutan. Sliten? Då kommer du störas av dålig sikt. Stenskott kan få rutan att spricka med rutbyte som följd.

Titta på däckens kondition – har däcken under 3 mm i mönsterdjup är det hög tid för byte! Mönsterdjupet ska vara bra över hela slitytan. En snedsliten yta indikerar fel i hjulupphängningar.

Kolla att all belysning fungerar, både ute och inne.

Finns alla nycklar till bilen? Att beställa en ny nyckel är tidsödande och kostar tusenlappar.

Finns bilens alla handlingar? Bland annat instruktionsbok, kvitton, besiktningspapper och servicebok. Den senare kan i bland vara elektronisk. Be då säljaren logga in och visa den. Eller kontakta tillverkaren.

Under motorhuven

Oljestickan. Titta inte bara på nivån utan även på färgen. Klarbrun olja indikerar färsk. Svart olja är helt normalt efter en tids användning, men ta reda på när den senast byttes. Brunmjölkig olja och/eller geggig avlagring på stickan är ett varningstecken! Be en verkstad kolla upp det om du fortfarande är intresserad av att köpa bilen.

Undersök remmar så de inte har torrsprickor.

Titta efter läckage. Att det är fuktigt är relativt vanligt, men läckage är inte okej.

Kontrollera kylarvätskan, den ska vara klar. Det finns ett antal olika färger idag så som röd, grön och blå men gemensamt för alla är att de ska vara klara. Är det någon sörja eller gegga i kylarvätskan så kan det vara olja som tränger in.

Kontrollera behållaren för bromsvätskan. En låg nivå kan indikera slitna bromsar. Brunaktig vätska kan betyda att den inte bytts på länge.

 

Provkörning

Stäng av radion så du lättare hör eventuella missljud.

Titta så inga varningslampor är tända

Kör på olika typer av vägar ända upp i landsvägsfart. Obalans i däcken kan märkas i högre farter och missljud i växellådan kanske bara finns på högsta växeln.

Kolla trafiken runt dig så det är säkert att svänga lite på ratten åt vänster och höger. Lyssna samtidigt efter svagt morrande ljud – då kan det vara hjullager som behöver bytas.

Gör en u-sväng till vänster och en höger. Lyssna efter knäppande ljud som indikerar slitna drivknutar.

Accelerera ordentligt genom alla växlar, inga tvekningar eller ryck skall finnas.

Växlarna ska gå i smidigt utan skrap eller tvång.

Kopplingen ska inte hugga eller vibrera när du släpper upp den.

Gör ett bromstest. Se till att du inte har någon bil bakom och kör 80 km/t på en rak väg. Håll lätt i ratten men var beredd på att bilen kan dra åt något håll. Bromsa bestämt ner till stillastående. Känns det som att bilen vill dra åt något håll, kan det vara bromsar som behöver ses över. (Bilen kan dra något till höger om vägbanan lutar åt höger vilket de flesta gör.)

Kör i fartgupp eller mindre över defekter i vägen och lyssna efter missljud som skvallrar om slitna hjulupphängningar. Enkelt kan man säga att alla missljud är något som är värt att kontrollera innan.

Låt bilen stå med motorn igång efter provkörning och lyssna om den elektriska kylfläkten slår till så att bilen inte överhettas.