Ett magasin från Mekonomen

Varning – dina ljus kan vara sämre än du tror

Din bil kan ha sämre ljus än du tror.
Och nu kan det vara hög tid att lära sig hur det fungerar – och att göra någonting åt det.
Rolf Kivisalu på Mekonomen i Luleå guidar dig och reder ut begreppen.

En lampa mattas av med tiden och lyser allt sämre. Det här är sällan något man tänker på att åtgärda, en glödlampa byter man i regel först när den går sönder och slocknar helt.

– Det kan vara svårt att märka att ljuset mattas av, man upplever kanske inte att man har ett så dåligt ljus som man faktiskt har. Och eftersom det blivit krångligt att byta lampor på många moderna bilar byter man inte förrän man verkligen måste, säger Rolf Kivisalu.

 

Stora skillnader

Nu under höst- och vinterhalvåret kan dock friska lampor göra stor skillnad. Det handlar om att se ordentligt på mörka vägar och om att själv synas i alla tänkbara väder.

– Man får inte byta styrka på sina lampor, men om man känner att ljuset inte är tillräckligt bra så finns det bättre lampor att köpa. Det finns lampor med standardwatt som lyser betydligt mer, till exempel Osram Night Breaker. Här har vi också ett vitare ljus som underlättar på blöt och mörk asfalt, säger Rolf.

 

Varför underlättar ett vitare ljus?

– Ett gulare ljus försvinner mer. Det vitare påminner mer om dagsljus och gör att man uppfattar fler detaljer.

 

Hur är det när man har xenonlampor då? Mattas de också av med tiden?

– Ja, även där kan man behöva byta. När de är nya ger de ett kallt vitt sken och ju närmare slutet de kommer blir de mer och mer lila i färgen. Det kanske du har tänkt på när du mött bilar i mörkret och deras strålkastare ser lila ut? Då är det definitivt dags att byta.

 

Helljusen då, är det samma sak där?

– Ja, så är det. Helljusen får man konvertera till xenon. Då får man betydligt mer ljus än med en standardlampa.

 

Är en xenonkonvertering av helljuset till och med ett alternativ till extraljus?

– Det beror nog lite på var man bor och vilka behov man har. Bor man söderut och kör mest mellan städer kan det vara bättre att konvertera helljuset till xenon. Uppåt i landet där vi kör i riktigt mörker skulle jag nog rekommendera extraljus. Det allra bästa är att prata med någon i din Mekonomenbutik. Då kan du få hjälp och bra råd.