Ett magasin från Mekonomen

Du riskerar att tappa ett hjul – om du inte har koll på den här detaljen

Var fjärde svensk bilägare har någon gång väntat för länge med att byta till sommardäck.
Dessutom glömmer många att efterdra hjulbultarna när de väl byter.
Det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Hjulbultarna är en avgörande detalj för din säkerhet när du kör bil. Om hjulbultarna skulle lossna riskerar du att tappa ett hjul – vilket kan få fatala konsekvenser. Ändå är det få som ägnar speciellt stor uppmärksamhet åt sina hjulbultar.

 

Närmre hälften av svenskarna med bil, drygt fyra av tio, låter oftast en verkstad eller däckfirma byta däcken. Cirka tre av tio byter oftast däcken själva, medan närmre två av tio oftast låter sin partner sköta bytet. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

 

Oavsett om man gör jobbet själv eller om man byter till sommarhjul hos en verkstad behöver hjulbultarna efterdras när man har kört några mil, man brukar säga att det är dags någon gång mellan 5 och 20 mil. Annars finns risken att de lossnar.

 

– Det är relativt enkelt att efterdra hjulbultarna själv med hjälp av ett fälgkors, men för att inte riskera att dra för löst rekommenderar jag att man införskaffar en momentnyckel (Ett verktyg som går att ställa in på rätt vridmoment så att man vet när man dragit tillräckligt hårt. Red anm.). Är man osäker är det alltid bäst att vända sig till en verkstad, säger Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar hos Trygg-Hansa.

 

Senast den 15 april måste man, såvida det inte råder vinterväglag, ha bytt till dubbfria däck på sin bil. Enligt undersökningen från Trygg-Hansa är det dock många som slarvar lite med det, drygt var fjärde svensk bilägare uppger att de någon gång eller flera gånger väntat för länge med att byta till sommardäck.

 

– Förutom att det kan ge böter att vänta med däckbytet är det även förenat med risker eftersom vinterdäckens gummiblandning inte är anpassad för varmare klimat, säger Stefan Brala.