Ett magasin från Mekonomen

Fråga Mekonomens experter

Fråga våra experter

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om hur du får ett enklare billiv. I formuläret längst ned kan du ställa dina egna frågor.

Produkter

Vad är det för skillnad på Mekonomen Direkt och e-handelskundtjänsten?

Mekonomen Direkt är vår kundmottagning för verkstadsbokningar. Du når dem på 0771-72 00 00 dygnet runt. Du kan också skicka ett mejl till direkt@mekonomen.se eller använda vårt kontaktformulär. Till e-handelskundtjänsten kan du vända dig om du har produkt-, leverans- eller betalningsfrågor. Du når e-handelskundtjänsten på 010-49 202 90 eller e-handel@mekonomen.se.

Har ni samma priser på nätet som i butikerna?

Ja, enda undantaget är vår Outlet som bara finns i webbshopen.

Vilka öppettider har Mekonomen Direkt?

Mekonomen Direkt har öppet dygnet runt.

Hur kommer jag enklast i kontakt med min lokala Mekonomenbutik?

För att hitta en butik (eller verkstad) för den delen kan du gå in på www.mekonomen.se/butik-bilverkstad

Jag hittar inte rätt reservdel, vem kan jag kontakta?

Vägledning i produktfrågor är precis vad e-handelskundtjänsten kan hjälpa dig med. Ring 010-49 202 90 eller skicka ett mejl e-handel@mekonomen.se.

Kan jag lita på att lagersaldot för butikerna verkligen stämmer?

Lagerstatus för respektive butik uppdateras en gång per dygn. För att säkerställa att produkten du söker verkligen finns i den aktuella butiken rekommenderar vi att du kontaktar butiken.

Hur många produkter har ni egentligen?

I webbshoppen finns omkring 90 000 produkter, men räknar man in det totala antalet artiklar som du kan beställa via oss så är det en bra bit över en miljon! Vill du ha hjälp att beställa en produkt som du inte hittar i webbshoppen? Kontakta e-handelskundtjänsten på 010-49 202 90 så får du hjälp.

Vad ska jag visa upp i butik när jag hämtar min e-handelsbeställning?

Till butiken ska du alltid ta med dig legitimation och din orderbekräftelse (eller ordernummer). Om du vill att någon annan ska hämta din beställning krävs en fullmakt samt kopia på beställarens legitimation.

Hur returnerar jag en produkt?

Det finns två olika sätt att returnera varor till oss: i butik eller via post. Returnera alltid på samma sätt som du mottog varan, det vill säga om du hämtade ut produkten i butik vänligen returnera den via butik.

Vad betalar jag i frakt när jag handlar i webbshopen?

Det beror på. Om du väljer att att hämta ut dina produkter i en Mekonomenbutik betalar du ingen frakt alls. Via post så är frakten 49 kronor, men om du handlar för minst 500 kronor så bjuder vi på frakten.

Vilka garantivillkor gäller för reservdelar?

Reservdelar av märket ProMeister har 5 års garanti. Reservdelar märkta med symbolen “Bra” har 1 års garanti, medan reservdelar märkta med symbolen “Bäst” har 3 års garanti. Läs mer om våra fullständiga garantivillkor på www.mekonomen.se/kundtjanst/faq-produker-och-e-handel#.

Verkstad

Gäller nybilsgarantin hos en Mekonomen verkstad?

Ja. I verkstaden servas och repareras bilar av alla märken, nya som gamla. Eftersom Mekonomen alltid använder originalreservdelar och följer biltillverkarens servicerekommendationer, gäller din nybilsgaranti. Din servicebok stämplas med Mekonomen Bilverkstad vilket ger dig trygghet och ett varaktigt värde på din bil. Dessutom får du hela 3 års garanti på reservdelarna.

Vad gäller vid garantireparationer?

Det är bilåterförsäljaren som ska åtgärda garantireparationer som uppkommer under bilens garantitid. Detta är de märkesbundna verkstäderna skyldiga att stå för och samtidigt är detta det enda som de har ensamrätt på.

Vad är skillnaden på service och reparation?

Service innebär att man underhåller och säkerställer bilens funktion. Reparation däremot innebär helt enkelt att man åtgärdar något som inte fungerar.

Får jag en stämpel i serviceboken hos Mekonomen?

Självklart, se bara till att den ligger tillgänglig i bilen när du lämnar in den.

Vad är en reservdel?

EU har definierat en reservdel som en produkt (av samma kvalitet som den ursprungliga) som ska monteras i eller på ett motorfordon för att ersätta komponenter som är nödvändiga för nyttjande av detsamma, undantaget bränsle.

Vad innebär er prisgaranti?

Vår prisgaranti innebär att vi ger dig dubbla mellanskillnaden i prissänkning om du hittar ett billigare service- eller reparationsalternativ – till ordinarie pris – hos en märkesbunden verkstad. Mekonomen Prisgaranti gäller när du gör en bokning för service eller reparation på din bil hos Mekonomen Direkt eller hos din verkstad och samtidigt (eller senare, dock innan arbetet påbörjas) kan visa oss att du blivit erbjuden ett lägre totalpris på jämförbar service eller reparation de senaste 30 dagarna hos en märkesbunden verkstad på samma ort. Mekonomen Prisgaranti gäller när delar från Mekonomens ordinarie sortiment används. Däck-, glas-, plåt- och plastarbeten omfattas inte av prisgarantin.

Får jag alltid ett skriftligt kostnadsförslag i verkstan?

Ja, vi ger dig ett skriftligt kostnadsförslag på reparationen i enlighet med Motorbranschens och Kontrollerad Bilverkstads föreskrifter.

Ställ din fråga här

Så här behandlar vi dina personuppgifter​

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kommunicera med dig och besvara dina frågor. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundtjänstärenden. De personuppgifter som behandlas är namn, e-postadress samt information om din förfrågan. Vi sparar dessa uppgifter till dess att din fråga är besvarad och för en tid om 12 månader därefter. ​

 

Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer här.