Ett magasin från Mekonomen

Guide: Tänk rätt när du använder startkablar

Startkablar kan bli din livlina om bilbatteriet laddar ur i vinter.
Men se upp – om du inte använder dem på rätt sätt riskerar du skador både på dig själv och din bil.
Här är en guide – men glöm inte att alltid titta i bilens instruktionsbok först.

Bilbatterier laddar oftare ur när det är kallt ute. Det beror dels på att vi ofta använder mer elektriska funktioner när utomhustemperaturen är låg. Bränslevärmare, fläkt och stolsvärmen är funktioner som kräver en hel del energi, och kör man korta sträckor kanske batteriet inte hinner laddas tillräckligt. Att batterier oftare laddar ut på vintern kan också bero på skador i batteriet som visar sig först när temperaturen är låg.

 

Bra försäkring

 

Att alltid ha startkablar i bilen är en bra försäkring. Då kan man ofta få hjälp av någon snäll medtrafikant som delar med sig av sin elektricitet. Men innan du öppnar huven och kopplar på sladdarna finns det en hel del att tänka på:

 

Skyddsutrustning

Ett urladdat batteri kan vara skadat och knallgas kan bildas med en explosion som följd. Därför är rekommendationen att alltid använda skyddsglasögon och handskar när man laddar ett bilbatteri.

 

Slå av tändningen

När ett batteri ska laddas med startkablar ska tändningen först slås av på den urladdade bilen. Stäng också av allt som drar el, till exempel strålkastare och sätesvärmare. Den hjälpande bilen kan med fördel stå på tomgång för att generatorn ska ge ström.

 

Håll isär kablarna

När de två startkablarna ska anslutas får de inte ha kontakt med varandra. Ha därför bara en i taget i händerna.

 

Börja med pluskabeln

Börja med att ansluta den röda pluskabeln till batteriets pluspol i den hjälpande bilen och haka sen fast den vid pluspolen på batteriet i den urladdade bilen. I moderna modeller kan batteriet sitta dolt, då finns en speciell plustapp att fästa på istället. Den har ett svart lock med ett plustecken på. I instruktionsboken står vart du hittar den.

 

Fortsätt med minuskabeln

Koppla sen den svarta minuskabeln till minuspolen på den hjälpande bilens batteri. Hitta sen en jordpunkt i motorutrymmet på den urladdade bilen, det kan vara motorblocket, en olackerad karossdel eller kanske en bult till motorfästet. Undvik att koppla till minuspolen på den urladdade bilen.

 

Vänta någon minut – starta sen

Låt bilarna vara ihopkopplade någon minut så att lite ström hinner över till det urladdade batteriet. Kontrollera så att ingen befinner sig emellan de båda bilarna och försök sen starta. Händer inget? Testa en annan jordpunkt för den svarta kabeln. Händer det fortfarande inget? Då kan batteriet vara allvarligt skadat och behöver bytas ut.

 

Stäng inte av motorn

När motorn väl startats – låt den gå på tomgång. Det tar nämligen tid att ladda upp batteriet ordentligt och risken är stor att du får göra om hela proceduren om du stänger av motorn för tidigt.

 

Koppla isär

Koppla isär startkablarna i omvänd ordning. Börja alltså med att ta loss den svarta kabeln från den urladdade bilen och sen från den hjälpande bilen. Lägg undan den så att du inte råkar komma åt något. Koppla sen bort den röda kabeln från den urladdade bilen – och sen från den hjälpande bilen.

 

Kör en stund

Kör bilen en längre stund så att batteriet kan laddas upp ordentligt. När du får möjlighet – ladda batteriet ordentligt med en batteriladdare.