Ett magasin från Mekonomen

Varning: Bilens bromsar kan vara sämre än du tror

Du håller säkert med om att bromsarna är bilens viktigaste säkerhetsutrustning.
Men handen på hjärtat – när kontrollerade du dem sist?
Kanske är det dags nu när vintern har slitit på dem. De kan vara dåliga utan att du märker det.

Det är lätt att föreställa sig hur bromsar som inte fungerar optimalt kan påverka trafiksäkerheten negativt. En bil med svag bromsverkan får till exempel längre stoppsträcka och skulle bromsarna ta olika mycket kan en kraftig inbromsning få konsekvensen att bilen hamnar i en farlig sladd. Att bilar har problem med bromsarna är vanligt. Det finns uppskattningar, bland annat från Besikta Bilprovning, som gör gällande att så många som var femte bil har någon typ av problem.

 

Ekonomiska risker

Eftersatt bromskontroll innebär också ekonomiska risker, speciellt nu efter vintern.

– I Sverige påverkas bromsarna mer under vintern än i de flesta andra länder, främst handlar det om vägsalt som får bromsarna att kärva och man får anliggande bromsar, säger Jonas Carlsson, verkstadschef för Mekonomen i Sisjön och i Krokslätt.

Om bromsarna ligger på lite hela tiden betyder det onödigt slitage på både belägg och skivor. Det betyder också en onödigt hög bränsleförbrukning.

– Det kan avhjälpas om man regelbundet plockar ner och smörjer upp delarna. Det är bra om man kan plocka ur bromsbeläggen och rengöra anläggningsytorna, gärna i samband med att man byter till sommardäck, säger Jonas Carlsson.

 

Bromsskivorna kan ta stryk

I vanliga fall tar bromsbeläggen slut betydligt oftare än bromsskivorna, det är helt normalt. Men väntar man med att byta tar skivorna snabbt stryk.

– I normala fall kanske man hinner byta bromsbeläggen tre gånger innan det är dags att också byta ut skivorna. Väntar man för länge med att byta beläggen så att de går ner till metallen måste man också byta skivorna. Det kan bli en stor kostnad, säger Jonas Carlsson.

 

Få bromsarna kontrollerade

Det går själv att påverka livslängden på sina bromsar och det går själv att se till att de inte börjar kärva. Det enkla tricket: Att använda dem ordentligt.
– Fler och fler lär sig ecodriving och att man ska köra mjukt och bromsa försiktigt. Men då och då är det bra med ett par rejäla inbromsningar. Det gör att bromsarna inte kärvar lika lätt, säger Jonas Carlsson.

Är du osäker på hur du ska kolla bromsarna? På Mekonomens bilverkstäder kan du alltid få hjäl. En bra idé är att passa på i samband med en service eller någon annan reparation.

 

KOLLA BROMSARNA – SÅ GÖR DU

• Börja med att testa stillastående. Starta motorn och bromsa med ett jämt tryck på bromspedalen cirka 30 sekunder. Sjunker den sakta under belastning? Då kan det finnas luft i systemet, något läckage eller så kan huvudbromscylindern vara trasig.
• Kör bilen, gärna över 70 km/h. Försäkra dig om att det inte finns något fordon bakom dig och bromsa lätt med ett jämt tryck på pedalen. Upplever du vibrationer i ratten? Då kan du ha skeva bromsskivor som behöver bytas ut.
• Stanna sen och hissa upp bilen. Försäkra dig om att den inte kan trilla ner från domkraften, använd med fördel pallbockar.
• Försäkra dig om att hjulen rullar fritt genom att snurra på dem. Skivor och belägg kan nudda varandra lite, det är inga problem. Det ska dock inte vara tungt att vrida runt något hjul.
• Ta av hjulen och titta på bromsbeläggen. Är de för tunna – byt direkt. Kör du vidare riskerar du att förstöra dina bromsskivor. Tänk på att beläggen kan var snedslitna, det är bättre att byta för tidigt än för sent.