Ett magasin från Mekonomen

Titta – har du en veteranbil?

Ibland går tiden fort!                                      
Vissa bilmodeller upplevs som hyfsat moderna och används dagligen – men plötsligt räknas de som veteranbilar och slipper därmed skatt och behöver bara besiktigas vartannat år.
Här är tio modeller som nu uppnått pensionsåldern.

 

saab

 

Saab 9000

Saab 9000 blev en milstolpe för den svenska biltillverkaren. Plötsligt hade man här en ultramodern premiummodell som på många sätt kunde konkurrera med de tyska giganterna. Saab 9000 lanserades 1984, de första exemplaren kom ut på vägarna 1985. Det betyder att ett antal bilar nu blivit veteranbilar.

 

bmwm

 

BMW M3 (E30)

En vanlig bil på utsidan – men en racerbil under karossen. När den första generationen av BMW M3 kom 1986 väckte den mycket uppmärksamhet och blev snabbt en drömbil för många. Bilen som bygger på 3-Serien fick mer effekt och fick låna bromsar och hjulupphängning från den större modellen 5-Serie.

 

480

 

Volvo 480

1986 började den första serietillverkade framhjulsdrivna Volvon att byggas, den fick namnet 480. Modellen hade en futuristisk design och kunde bland annat stoltsera med så kallade ”pop up-lysen”. Modellen blev dock ingen supersuccé, totalt byggdes 80 500 exemplar i fabriken i Holland.

 

supra

 

Toyota Supra

Toyotas sportbil Supra byggde länge på den lite snällare Celica, men när den tredje generationen lanserades 1986 var Supra en helt egen modell. Bilen var en modern sportbil för vardagsbruk med en sexcylindrig motor med 24 ventiler och cirka 200 hästkrafter.

 

scorpio

 

Ford Scorpio

Fin komfort, generösa utrymmen och trevliga motorer. Ford Scorpio, som ersatte den tidigare modellen Granada, bjöd på en hel del modern teknik. Bland annat var detta den första massproducerade modellen med låsningsfria bromsar som standard. Scorpio utsågs till ”Årets Bil” 1986.

 

bmw7

 

BMW 7-Serie (E32)

Den andra generationen av BMW:s lyxiga 7-Serie presenterades hösten 1986. Modellen var fullmatad med modern teknik, bland annat fanns här parkeringssensorer och xenonljus. Till att börja med erbjöds bilarna med sexcylindriga motorer, men både V8:or och V12:or tillkom längre fram.

 

omega

 

Opel Omega

Rundare former, betydligt bättre aerodynamik och ett flertal motorer som markerade stora tekniska framsteg. När Opel bytte ut sin gamla Rekord mot modellen Omega tog man klivet in i en modernare tid. Bilen hyllades också för sin fina komfort och utsågs till ”Årets Bil” 1987.

 

porsche

 

Porsche 959

En sexcylindrig boxermotor med biturbo och 450 hästkrafter, karossdelar i lättviktsmaterial och avancerad fyrhjulsdrift från tävlingsvärlden. När Porsche 959 visades upp på bilsalongen i Frankfurt 1985 var det något alldeles extra. Hissnande att tänka sig att detta tekniska vidunder snart klassas som veteranbil.

 

740

 

Volvo 740

Volvo 740 tog över rollen som folkhemsbilen nummer ett när den ersatte den omåttligt populära modellen 240. 740 var dock en betydligt modernare bil, en modell som under många år var riktmärket på den svenska bilmarknaden. 740 tillverkades från 1984 och allt fler exemplar får veteranstatus.

Produkter