Ett magasin från Mekonomen

Mekonomens bilskola, del 1:

Så fungerar din bilmotor

Nästan alla vet vad motor fyller för funktion i en bil.
Men har du koll på hur den egentligen fungerar – och varför det är så viktigt att den servas regelbundet?
Här får du en grundläggande snabbkurs.

En motor är en maskin som omvandlar energi till mekanisk rörelse, samt värme. Och grunden i förbränningsmotorn är motorblocket. Här finns ett antal hål som kallas cylindrar, vanligast är att en bilmotor har fyra cylindrar.

Från botten av varje cylinder sitter en kolv och toppen av cylindern är tillsluten av ett cylinderlock. Bränsle och luft blandas ihop till en gas som förs in i cylindrarna, blandningen antänds sen och det tryck som då uppstår pressar ner kolvarna. Kraften från kolvarna överförs till vevaxeln via vevstakar som löper genom hela motorn – och får den att rotera. Den kraften förs sen vidare genom bilens växellåda och vidare till drivhjulen.

Arbetstakten i motorn är hög, kolvarna rör sig upp och ner flera tusen gånger i minuten vilket skapar friktion som kan slita hårt på materialet. Därför är det viktigt att motorn servas som den ska – och allra viktigast är att se till att man har rätt och fräsch motorolja.

Oljan smörjer och minskar friktionen, vilket ökar motorns livslängd och sänker bränsleförbrukningen. Oljan hjälper också till att både täta och kyla motorn.

– Dessutom innehåller oljan detergenter som håller motorn ren. Tänk dig om man skulle använda samma vatten i handfatet under ett år när man tvättar händerna – det blir rätt äckligt. Det är samma sak med oljan. Den är brun och ljus när man häller i den och svart när man byter, säger Bengt Angséus, teknisk support på ProMeister.

 

Så gott som alla bilmotorer är så kallade fyrtaktsmotorer. Det betyder att motorns arbetscykel är indelad i fyra steg som brukar kallas insugningstakt, kompressionstakt, förbränningstakt och utloppstakt.

Flödet av bränsle in och avgaser ut ur cylindrarna regleras av ventilerna som i regel sitter i cylindertoppen. Ventilerna öppnas och med hjälp av en eller flera kamaxlar som drivs av vevaxeln, vanligen via en kamrem. Ibland används dock kugghjul eller en kedja. Ventilernas öppningstider bestäms av kamnockar som sticker ut från kamaxeln och stängs med fjädrar.

Kamremmen är en vital del i en modern bilmotor och en brusten kamrem kan innebära omfattande skador. I värsta fall kan det bli aktuellt att byta hela motorn.

Om din motor har kamrem är det mycket viktigt att byta den i tid. Alla biltillverkare anger vid vilka miltal och vid vilka tidsintervaller detta bör ske. Följ de anvisningarna och lämna in bilen på kamremsservice när det är dags.

bengt

Bengt Angséus

Ålder: 55

Bor: Vargön.

Gör: Support ProMeister.