Ett magasin från Mekonomen

Guide: Fixa lackskadorna själv – så här går det till

Skador i lacken kan bli rostskador i vinter.
Därför är det bra att fixa dem så snart som möjligt.
Vill du göra det själv? Så här går det till.

Repor, hål och sprickor i lacken efter törnar och stenskott är ett gissel för bilägare.

– Det är väldigt viktigt att du åtgärdar en lackskada direkt, säger Peter Magnusson, säljare på Mekonomen i Högsbo.

Om plåt tittar fram under lack och grundfärg så kommer rosten smygande. Den kan sprida sig under lacken, som då börjar släppa.

– Lacken är det första du ser – så självklart påverkar en synlig lackskada värdet på din bil.

Väntar du med lagningen kan du i slutändan bli tvungen att lacka om till exempel hela motorhuven, säger Peter Magnusson.

 

Laga själv eller hos Mekonomen

 

Antingen lämnar du in din lackskadade bil – ta kontakt med din närmsta Mekonomenverkstad. Eller också reparerar du själv. HÄR får du tips om hur du kan göra.

– Att laga en lackskada är enklare än vad många tror, säger Peter Magnusson. Vilka skador du kan laga på egen hand beror såklart på hur händig och intresserad du är. Känner du dig tveksam och osäker – fråga en expert först. Du kan också öva. Prova på pyttesmå skador på ställen som inte syns så bra. Med ökad rutin kan du ta dig an större skador.

– Man kan nästan se det som en sport – att ha koll på sin bil och laga stenskotten så fort de uppstår.

Det finns några grundregler vid alla lackreparationer: Det skadade stället måste vara rent – och fritt från rost. All lös lack måste petas bort och all rost slipas ner för att reparationen ska hålla.

 

Så lagar du lackskadan

 

Hur går man då till väga? Peter Magnusson förklarar:

* Rengör ytan med sprit, vanlig T-röd går bra. Var försiktig om bilen är ny och läs i instruktionsboken innan du sätter igång.

* Små skador som bara nått ner till grundfärgen fixar du enklast med ett lackstift. Rätt nyans får du genom att kolla färgkoden på din bil. Efter rengöring ”duttar” du lack på skadan – en fin pensel brukar sitta i stiftets lock. Tänk på: Bättre att måla lite färg i flera lager än att lägga på för mycket på en gång. Annars kan färgen bygga fula kanter och förhöjningar.

* Vid en större skada måste lös färg och rost tas bort. Skrapa försiktigt bort all lös lack med en kniv. Slipa bort rosten med sandpapper. Rengör och måla på grundfärg/rostskyddsfärg med pensel, gärna i flera tunna skikt. Var noga så att färgen täcker ut mot den oskadade lacken. Låt torka. Måla på täcklacken med en pensel – välj samma nyans som bilens färgkod. Tänk på att inte jobba för långsamt och inte i stark sol. Färgen torkar snabbt och blir trögflytande. Är skadan så stor att du sprejar färgen – gör en ”mall” i papper (som täcker ytorna runt skadan) så att du undviker färgstänk.

Om du vill få ytan mer jämn efter lackningen: Slipa med ett fint sandpapper när färgen torkat.

Lagningen är klar – och du kan polera lacken för ett extra skinande resultat.

 

peter_magnusson1

Peter Magnusson

Ålder: 40 år.

Bor: Kållered.

Gör: B2B-säljare Mekonomen Högsbo.