Ett magasin från Mekonomen

bilservice är viktigt - minskar risken att småfel blir dyra reparationer

Begagnade bilar

Täta servicebesök räddar plånboken

Att kontinuerligt lämna in bilen på service vet alla är viktigt. Men har du koll på att du bör serva bilen ännu oftare ju äldre den blir?
– Var 1 500 mil är ett bra intervall om du vill undvika dyra skador som kan följa på småfel, säger Mekonomens tekniske chef Ralph Sjöqvist.

Hur ofta har du inte tänkt ”Jo, det är lite irriterande att den där grejen inte fungerar i bilen – jag borde fixa den snart…” ? Eller kanske är du en av de som lagat samma fel om och om igen utan att fundera speciellt mycket på det?

 

Ett samtal med Mekonomens tekniske chef Ralph Sjöqvist skulle antagligen få dig att rätt snabbt lämna in din begagnade bil på service. Han vet vad små fel kan leda till.

– Att byta bränslefilter är billigt, men ett obytt bränslefilter kan förstöra hela bränslesystemet och ge skador på upp till 60 000 kronor.

 

Han har mängder av exempel där ett litet fjantproblem eskalerar till otroligt stora proportioner.

– Ett liten obytt sak, eller ett litet hål någonstans, kan i förlängningen leda till mycket värre. Olja och diesel kan börja vandra i kablarna – och när det plötsligt börjar droppa diesel från taklampan i bilen är det svårt att se sammanhanget. Hur det skulle kunna hänga ihop med det lilla felet som startade allt…

 

Modern teknik hjälper ju bilarna att utvecklas, men ibland kan det även där bli fel. Till exempel de avancerade vindrutorna där allt mer finesser samlas. Regnsensorn är en, som kan tala om för vindrutetorkarna att det regnar. Men den talar också om för motorn att det regnar och då ”småbromsas” bromsskivorna lite för att de ska hållas torra – naturligtvis för att fungera effektivt. Bra så, men när bilen blir några år så blir vindrutan lite sliten. Och då kan regnsensorn uppleva att det regnar vilket gör att bromsskivorna aktiveras trots att de är torra.

 

Ett lite fel (sliten vindruta) kan alltså så småningom göra så ett helt bromssystem måste gås igenom och renoveras.

Och har felen vuxit i storlek räcker det inte alltid med att byta ut det trasiga.

– Är till exempel en bränslespridare trasig och du byter den så sätter du ju in en ny spridare i en gammal bil, säger Ralph Sjöqvist.

 

Men måste då alla gå och köpa nya bilar hela tiden? Nej, absolut inte. Ralph Sjöqvists råd är enklare och billigare.

– Kolla din bil oftare. Lämna in den på service var 1 500 mil om du vill undvika dyra skador som kan följa på småfel.

– Och titta inte bara i serviceboken när du köper en begagnad bil – utan ”nollställ” bilen vid ägarbyte. Serva den oftare än tidigare, se till att du använder bättre olja… För ju äldre bilen är desto mer omvårdnad behöver den.

Ralph Sjöqvist

Ålder: 55 år.

Bor: Frösön eller Stockholm?

Gör: Teknisk chef på Mekonomen.