Ett magasin från Mekonomen

Vattenplaning! Så undviker du faran på svenska sommarvägar

En vattenplaning är mångas mardröm. Och drabbas du kan konsekvenserna bli katastrofala.
Micke Hägg som äger Mekonomen bilverkstad i Kristianstad vet hur du klarar dig. Och han har själv upplevt skräcken.
– Plötsligt snurrade bilen bara, säger han.

När vattenplaningen kommer hinner de flesta inte reagera. Plötsligt snurrar bilen blixtsnabbt och inte sällan hamnar man vid sidan av vägen eller i fel körriktning. Det är lätt att föreställa sig hur illa det kan sluta.

 

“En vall av vatten”

Anledningen till att en bil vattenplanar är att vatten som finns mellan däcken och vägbanan inte trängs undan. Då byggs istället en vall av vatten upp framför däcken som till slut leder till att bilen tappar kontakten med vägbanan och flyter ovanpå. När väggreppet inte längre finns där reagerar fordonet inte längre på förarens kommandon som styrning, bromsning eller acceleration.

– Jag har själv upplevs det, och det var mycket obehagligt. Man hinner inte reagera. Rätt som det var hade bilen snurrat flera varv och pekade år fel håll när den väl stannade. Jag hade tur att jag var kvar på vägen, säger Micke Hägg.

 

Kontrollera däcken

Det finns några saker att tänka på för att risken för vattenplaning ska minska. För det första: Kontrollera dina däck.

– Däcken är konstruerade för att kunna skyffla undan vattnet istället för att de ska flyta ovanpå. När däcken blir slitna och mönsterdjupet är lägre fungerar de inte som de ska och risken ökar. Det är lagligt att köra med 1,6 millimeters mönsterdjup, men jag tycker aldrig att man ska köra med mindre än tre millimeter, säger Micke Hägg.

 

Ett bra mönsterdjupet räcker dock inte. För att vara säker på att däcken fungerar så bra som möjligt behöver man också kontrollera att lufttrycket är rätt. Det finns uppgifter som säger att om lufttrycket bara är 30 procent under fordonstillverkarens rekommendation ökar risken kraftigt för vattenplaning. För lågt tryck innebär alltså ökade risker.

 

Tänk på hastigheten

Det finns en tredje viktig faktor – hastigheten.

– Ja farten spelar stor roll. Om det regnar ska man köra långsammare, så är det bara. Och om det är så mycket vatten på vägen så att det flyter får man köra riktigt sakta, då klarar man sig, säger Micke Hägg.

Micke Hägg
Ålder: 54 år.
Bor: Kristianstad.
Gör: Ägare av Mekonomen-verkstaden Häggs bilservice i Kristianstad.